مقایسه فلسفه علم تاریخ از دیدگاه ابن خلدون و استاد مطهری

عبدالرحمن ابن خلدون، تاریخ را به «ظاهر» و «باطن»، و استاد مرتضی مطهری، آن را به سه نوع «نقلی»، «علمی» و «فلسفة (نظری) تاریخ» تقسیم کرده اند. ظاهر تاریخ با تاریخ نقلی، و باطن تاریخ با تاریخ علمی، قابل تطبیق است. اما ابن خلدون، واژة معادلِ فلسفه (نظری) تاریخ براساس اصطلاح استاد مطهری را مشخص نساخته، و در این زمینه بحثی به صورت مستقیم طرح نکرده است. با وجود تأیید کلی هر دو اندیشمند نسبت به تاریخ نقلی، به نظر می رسد اعتماد شهید مطهری به مطالب تاریخ نقلی، در مقایسه با ابن خلدون بیشتر است. علی رغم آنکه قانون مندی تاریخ و اجتماع انسانی (به عنوان باطن تاریخ یا تاریخ علمی)، نزد هر دو متفکر، مسلّم می باشد، استاد مطهری، دستیابی به آن قوانین را، به دلیل پیچیدگی انسان و به ویژه جامعه انسانی، دشوار دانسته است. اما ابن خلدون، در مقام عمل، با تسامح زیاد و نقض های متعدد، اقدام به بیان قوانین اجتماعی فراوان نموده است. از سوی دیگر، برخلاف استاد مطهری، که تاریخ علمی را مبتنی بر «اصالت جامعه»، و نیز روند علم تاریخ را رو به تکامل می داند، از مطالب ابن خلدون چنین برداشتی به دست نمی آید.


36paper مرتبط

  •  

    نام

  •   36

    دسته بندی نشده

  •   1

    همایش ملی تبیین مفهوم اعتدال

  •   5

    ایران

  •   36

    فارسی

  •   1

    نقد و نظر

  •   3

    تاریخ اسلام

  •   1

    تاریخ در آینه پژوهش

  •   1

    نشریه دانشگاه انقلاب

  •   1

    مطالعات فرهنگ – ارتباطات

  •   1

    وحید

  •   1

    پژوهشنامه تاریخ

  •   1

    تاریخ اسلام در آینه پژوهش

  •   1

    فردوسی

  •   1

    مولی

  •   1

    درس هایی از مکتب اسلام

  •   1

    مربیان

  •   1

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   1

    پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی

  •   1

    آیینه پژوهش

  •   3

    تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

  •   3

    سوره اندیشه

  •   1

    رواق اندیشه

  •   1

    مطالعات راهبردی

  •   1

    تاریخ در آیینه پژوهش

  •   1

    فرهنگ

  •   1

    تاریخ معاصر

  •   1

    حوزه

  •   1

    معرفت

  •   2

    علوم انسانی صدرا

  •   1

    نقد کتاب حکمت

  •   1

    خردنامه همشهری

  •   1

    روش شناسی علوم انسانی

  •   1

    نامه تاریخ پژوهان

  •   5

    آسیا

  •   1

    دانشگاه باقرالعلوم (ع)

  •   1

    1392

  •   4

    1397

  •   3

    1387

  •   1

    1378

  •   1

    1348

  •   4

    1385

  •   1

    1389

  •   1

    1368

  •   1

    1353

  •   2

    1384

  •   1

    1399

  •   1

    1398

  •   2

    1391

  •   3

    1390

  •   2

    1382

  •   2

    1388

  •   1

    1369

  •   1

    1395

  •   1

    1396

  •   1

    1394

  •   1

    1393