بررسی جهتداری علوم تجربی از منظر برخی اندیشمندان معاصر؛ آیت الله جوادی آملی، دکتر سروش و حجت الاسلام و المسلمین میرباقری

« علم دینی » در نوشتار پیش رو، مسأله مذکور از نگاه سه اندیشمند معاصر؛ یعنی آیت الله جوادی آملی، دکتر سروش و حجت الاسلام و المسلمین میرباقری مورد بررسی قرار گرفته است و سعی شده تا با تکیه بر مبانی و تصریحات هر یک، نظر ایشان در مسأله جهتداری تبیین شود. برخی از اندیشمندان مذکور، مبانیای دارند که در نگاه اول با موضوع جهتداری علم سازگار نیست؛ از جمله استاد جوادی آملی و دکتر سروش قائل به واقع نمایی علم هستند و فهم نسبی را رد میکنند، بر خلاف آقای میرباقری که تعریف مشهور از علم را نقد و سخن از حضور فاعلی در فرایند فهم به میان آوردهاند و به نوعی قائل به نسبیت فهم هستند. در ترابط فهم و اختیار نیز استاد جوادی و دکتر سروش فهم را غیر اختیاری میدانند و در مقابل، حجت الاسلام میرباقری معتقد است فهم بدون اختیار شکل نمیگیرد. از این گذشته ظاهرا سایر مبانی این سه شخصیت، بر موضوع جهتداری علوم تجربی موجود صحّه گذاشته و آن را تایید میکند. از جمله همگی قائل به تاثیر فلسفه در این علوم هستند. همچنین هر سه، فرضیهها و نظریهها را در علم مؤثر دانسته و از نقش شخصیت عالم و محیط پیرامون او در علم سخن گفتهاند.


25paper مرتبط

  •  

    نام

  •   25

    دسته بندی نشده

  •   2

    ایران

  •   24

    فارسی

  •   1

    نقد و نظر

  •   1

    معرفت

  •   1

    یغما

  •   1

    مطالعات انقلاب اسلامی

  •   1

    معارف اسلامی(سازمان اوقاف)

  •   1

    سخن تاریخ

  •   6

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   2

    تمدن پژوهی

  •   1

    پژوهشنامه تاریخ اسلام

  •   1

    حکمت اسراء

  •   1

    کتاب نقد

  •   1

    سوره اندیشه

  •   1

    حکمت اسلامی

  •   1

    علوم انسانی اسلامی صدرا

  •   1

    علوم انسانی اسلامی

  •   1

    تحقیقات بنیادین علوم انسانی

  •   1

    پژوهش و حوزه

  •   1

    نظریه های اجتماعی متفكران مسلمان

  •   1

    اسلام و علوم اجتماعی

  •   2

    آسیا

  •   1

    موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

  •   1

    دانشگاه امام صادق (ع)

  •   1

    1386

  •   4

    1391

  •   1

    1347

  •   1

    1387

  •   4

    1401

  •   5

    1398

  •   1

    1390

  •   1

    1393

  •   1

    1394

  •   1

    1397

  •   1

    1381

  •   1

    1392

  •   1

    1395