دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی فارغ التحصیل دانشگاه معارف اسلامی.با سابقه بیش از ده سال درس خارج حوزوی.عضو گروه پژوهشی تمدن نوین اسلامی سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی ازسال 1399تدریس و تالیف کتاب و مقالات در حوزه تمدن اسلامی
پژوهشهای فلسفی تاریخ با توجه به کاربرد متفاوت واژهی تاریخ، به دو شاخهی متفاوت معرفتی (معرفت درجه اول و درجه دوم) تقسیم میشود. معرفت درجه اول فلسفهی نظری یا جوهری تاریخ، و معرفت درجهی دوم فلسفهی تحلیلی یا انتقادی یا فلسفهی علم تاریخ است. مقالهی حاضر درصدد بررسی تمایز موضوعی،…
پژوهش های فلسفی تاریخبه دو شاخه«فلسفه نظری یا جوهری تاریخ» و «فلسفه تحلیلی یا انتقادی تاریخ» تقسیم میشود. فلسفه نظری تاریخ، الگویی از فلسفه مضاف به واقعیت ها است که در آن معنا و روند کلی جریان تاریخ مطالعه می شود. این مقاله به نقد دیدگاه توین بی می پردازد.…
وضعیت شناسی امروزین ما از مقوله علم، خصوصا در راستای سیاست گذاری های علم، نیازمند نسبت سنجی علم شناسی قرآنی با علم شناسی ِجهان علم های تمدن اسلامی به عنوان تجربه تاریخی مان در علم است. نوشتار حاضر با تمرکز بر سیالیت واکنشی تجدیدی علم به عنوان گونه ای از…
قانونمندی تاریخ، ماهیت و چیستی قانون تاریخی، روش بررسی قانونمندی تاریخ ذیل آیات قرآن و نوع و عامل قانون تاریخی از دیدگاه قرآن، از سنخ پژوهش های مربوط به مطالعات فلسفه نظری تاریخ با رویکرد قرآنی است. فراگیر بودن قانون تاریخی، خدایی بودن قانون تاریخی، اراده انسان در قانون تاریخی،…
مطالعه و تحلیل انتقادی تئوری سنت تاریخی قرآن در حیطه مسائل فلسفه نظری تاریخ است.هدف مقاله حاضر،بررسی تحلیلی و انتقادی تئوری شهید صدر درباره سنت تاریخی قرآن است.همچنین تبیین ساختارها و قالبها،و صفات و ویژگیهای سنن و قوانین تاریخی قرآن و نیز تحلیل اشکال و چهرههای سنن و قوانین تاریخی،از…