عبدالوهاب المِسیری (۱۹۳۸- ۲۰۰۸) پژوهشگر مصری، نویسنده و دبیر عمومی سازمان «کفایه» بود.المسیری در سال ۱۹۳۸ در دمنهور، مصر متولد شد. در سال ۱۹۵۹، با مدرک لیسانس در رشته ادبیات انگلیسی، از دانشگاه اسکندریه فارغالتحصیل شد.کارشناسی ارشد خود را در رشتهٔ زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی از دانشگاه کلمبیا در سال ۱۹۶۴ و دکترای خود را در همین رشته از دانشگاه راتگرز در سال ۱۹۶۹ دریافت نمود. وی از سال ۱۹۸۸ استاد ممتاز زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی در دانشگاه عین شمس مصر بود. او همچنین استاد دانشگاه در دانشگاه ملک سعود، عربستان سعودی (۱۹۸۳–۱۹۸۸) و در دانشگاه کویت (۱۹۸۸–۱۹۸۹) و استاد مدعو در دانشگاه بینالمللی اسلامی مالزی بود. المسیری یکی از مشهورترین متفکران مصر است و در میان دانشمندان عرب بسیار شناخته شدهاست.زمینههای اصلی تحقیق المسیری عبارتند از: یهودیان، یهودیت و صهیونیسم. سکولاریسم و تعصب؛ فرهنگ غرب و معاصر؛ مدرنیسم و پست مدرنیسم ; نظریه ادبی و ادبیات تطبیقی. در طول زندگی، دیدگاه او از سکولاریسم غربی به بینش مدرن اسلامی تغییر کرد. المسیری چندین مقاله در مورد ایدههای خود نوشت، از جمله «جامعه منتخب، بار استثنایی» و «مردمی مانند دیگران». او برای کودکان نیز آثاری نوشتهاست.دایرةالمعارف هشت جلدی او دربارهٔ یهودیان، یهودیت و صهیونیسم به زبان عربی، به منظور ارائه تحلیلی از خاورمیانه، با شکلی تحلیلی و روش شناختی به جای مجموعه دانشنامهای از اطلاعات نوشته شدهاست. در این مجموعه او به بحران، تاریخ یهودیان و تاریخ صهیونیسم و همچنین تحلیلی عمیق از صهیونیسم، ایدئولوژی و عقاید آن و در نهایت اهداف این جنبش میپردازد.المسیری در ۲ ژوئیه ۲۰۰۸ پس از مبارزه بسیار طولانی با سرطان در بیمارستان فلسطین قاهره درگذشت.
من الأمور التي زادت مصطلح «العلمانية» غموضاً وإبهاماً بعض المراجعات المهمة التي قام بها بعض المفكرين والباحثين للمصطلح في الشرق والغرب. في هذا النص للمفكر العربي المصري الراحل عبد الوهاب المسيري سوف نقرأ مراجعة نقدية شاملة لمفهوم العلمانية كما جرى التعامل معه في الغرب وكذلك الكيفية التي تم التعاطي بشأنه…
أصبحت كلمة «استنارة»، مؤخراً، كلمة محورية في الخطاب السياسي والفلسفي العربي. وقد يكون من المفيد أن نُعلق على ما حدث للمصطلح في السياق العربي. ولنا أن نلاحظ أن تعريفات الاستنارة في الأدبيات العربية تعريفات عامة للغاية مثل «حق الاجتهاد والاختلاف»، و«شجاعة استخدام العقل»، و «لا سلطان على العقل إلا سلطان…
يطرح الباحث مشروعاً على العلماء والمفكرين حول علاقة المسلمين مع الآخر (الغرب) بحضارته وثقافته، ويعرض البحث لنظرة الغرب إلى المسلمين تاريخاً وحضارة من خلال (علم الاستشراق). ودعوة الباحث إلى إنشاء علم جديد هو (علم الاستغراب). ويفصل البحث أسباب تفكك العقل العربي الإسلامي، ويؤكد على مفهوم نسبية الغرب، وتراجع المركزية الغربية.…