طبقهبندیهایی که تاکنون در مورد علوم انجام گرفته یا برپایۀ سلسله نظام آفرینش بوده است یا بر اساس طبقات ادراکات انسانی (قوای حافظه، متخیله و عاقله) عنوان شده و یا برمبنای مراحل کمالات سلوک آدمی شکل یافته است، ولی همۀ طبقهبندیهای ممکن در علوم، در این سه رویکرد منحصر نیست، بلکه دانشها از جمله دانشهای اسلامی را میتوان بر اساس نیازهای انسانی (اعم از نیازهای مادی و نیازهای معنوی) و نظام خلأها و خواستههای بشرِ امروز نیز طبقهبندی کرد. در این مقاله، پس از تبیین جایگاه مقولۀ «تمدن» بهمثابه کلانترین واحد انسانی ـ اجتماعی در طبقهبندیهای موجود علوم، ضرورت طرح ملاکهای تمدنی و منطق نظام نیازهای اجتماعی را در طراحی طبقهبندی علوم اسلامی مطرح کرده و بر لزوم ارتباطهای دوسویه میان حوزه عمل و نظر و حتی تقدم عمل بر نظر در سطوح تمدنی اصرار میکنیم.