728 x 90
728 x 90

آموزش عالی در گستره تاریخ و تمدن اسلامی

DMHOME_S04_0172_1 (1).jpg
آموزش عالی در گستره تاریخ و تمدن اسلامی
انتشارات
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ,
لینک خرید
---
زبان محتوا
فارسی , ...
DMHOME_S05_0333 (1).jpg
معرفی اجمالی :

این اثر مجموعه مقالاتی با موضوع تاریخ آموزش در جهان اسلام است. نویسندگان در این كتاب به بررسی ابعاد مختلف آموزش و معرفی نهادهای آموزش‏ عالی در سرتاسر جهان اسلام پرداخته اند. در این تحقیق آموزش عالی در مساجد، منازل، كلاس‎های خصوصی، بیت‎الحكمه و دارالعلم، الازهر، مدارس نظامیه، مدرسه مستنصریه، ربع رشیدی، رصدخانه ها و حوزه های علمیه مورد بررسی قرار گرفته است. از دیگر موضوعات مورد توجه در این کتاب نقش علمی و آموزشی زنان، پشتوانه های اقتصادی نهادهای آموزشی، منابع و متون آموزشی می باشد.

معرفی کتاب
کتاب حاضر، حاوی ۱۲ مقاله از محققان و نویسندگان حوزه و دانشگاه در باب آموزش عالی در گستره تاریخ و تمدن اسلامی است که به روش توصیفی و تحلیلی ـ اکتشافی تهیه شده است.
نگارندگان اهداف کاربردی این طرح مطالعاتی را چنین برشمرده‌اند: شناسایی دانشگاه آرمانی اسلام و تبیین وضع مطلوب از طریق تاریخچه، سیر تکوینی فلسفه، اهداف و ویژگی‌های آموزش عالی از صدر اسلام تاکنون؛ بررسی و شناسایی راهبردها و خط‌مشی‌های لازم برای ایجاد تحول اسلامی در دانشگاه‌ها؛ و شناسایی عوامل موفقیت مراکز علمی جهان اسلام در طول تاریخ و دلایل رکود و سستی بعدی آنها.
در کتاب هم‌چنین به برخی از پرسش‌ها در زمینه تاریخ آموزش عالی و پژوهش در میان مسلمانان از صدر اسلام تا دوران اخیر پاسخ گفته شده است. بخش پایانی کتاب نیز به رهیافتی از تمام مباحث طرح شده و بیان پیشنهادها اختصاص یافته است.
عناوین برخی مقالات عبارت‌اند از: نگاهی به آموزش در مساجد، آموزش عالی زنان، رصدخانه مراغه، و مدرسه بزرگ مستنصریه.