بررسی و نقد مبانی فکری حسن حنفی در نوسازی علوم اسلامی

حسن حنفی، از جمله اندیشمندان جریان نومعتزلی است که دارای طرح و پروژه فکری مشخص است؛ طرحی که آن را «التراث والتجدید» نامیده و در امتداد تلاشهای فکری جریان اصلاح دینی قلمداد می‌کند. دغدغۀ اصلی حنفی در این طرح، نوسازی میراث دینی بوده و بخش مهمی از آن به نوسازی علوم اسلامی اختصاص یافته است.پرسش اصلی نوشتار حاضر آن است که این نوسازی مبتنی بر کدام مبانی فکری بوده و چه نقدهایی بر آن وارد است؟ بنابر یافته های این پژوهش، مهمترین این مبانی عبارت است از : پدیدارشناسی، اومانیسم، سکولاریسم و تاریخی‌گری. با توجه به مبانی معرفتی و الزامات هر کدام از این مکاتب فکری، کاربست آن تأثیرات بسیاری بر پروژۀ نوسازی حنفی داشته که مهمترین آن تقدس زدایی از اصول و متون دینی، تناقض و ناسازگاری با برخی اعتقادات کلامی، سیطرۀ نگرش اومانیستی به دین و علوم دینی، نگاه دنیوی به علوم اسلامی و تفسیر مادی از آن، به چالش کشیده شدن ثبات و قطعیت دین و میراث دینی و حاکمیت نسبی گرایی در علوم دینی است.


17paper مرتبط

  •  

    نام

  •   17

    دسته بندی نشده

  •   1

    همایش ملی تمدن نوین اسلامی

  •   2

    ایران

  •   17

    فارسی

  •   2

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   1

    فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی

  •   1

    پژوهش های تمدن نوین اسلامی

  •   1

    رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی

  •   1

    مطالعات انقلاب اسلامی

  •   1

    مربیان

  •   1

    کتاب نقد

  •   1

    علوم سیاسی (باقرالعلوم)

  •   1

    سوره اندیشه

  •   1

    معرفت

  •   1

    تحقیقات بنیادین علوم انسانی

  •   1

    نقد و نظر

  •   1

    رواق هنر و اندیشه

  •   1

    دین و ارتباطات

  •   1

    تمدن اسلامی و دین پژوهی

  •   1

    شیعه پژوهی

  •   2

    آسیا

  •   1

    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

  •   2

    1397

  •   3

    1391

  •   3

    1390

  •   1

    1384

  •   1

    1398

  •   1

    1387

  •   2

    1383

  •   1

    1386

  •   1

    1401

  •   1

    1393