728 x 90
728 x 90

ولایت فقیه از منظر تمدنی

ولایت فقیه از منظر تمدنی

با حضور دکتر ادریس هانی از کشور مراکش برگزار شد

نشست ولایت فقیه از منظر تمدنی

با ملاحظه ۴۰ سال از انقلاب اسلامی متوجه می شویم که این ولایت فقیه در  ایران دارای یک رویکرد تمدنی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است، به همین دلیل می توان دستاوردهای این انقلاب از جمله انرژی هسته ای را در زمره تمدن سازی ولایت فقیه دانست.به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم  و فرهنگ اسلامی نشست ولایت فقیه از منظر تمدنی باحضور دکتر ادریس هانی مدیر دانشگاه دارالحکمه رباط روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه  به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 
 در این نشست که در حضور برخی رؤسای پژوهشکده ها و اعضای هیئت علمی برگزار شد، دکتر ادریس هانی به تبیین ولایت فقیه از چشم انداز تمدنی پرداخت و گفت ولایت فقیه آن چیزی است که امام خمینی«ره» آن را از منظر عملی، نظری و تمدنی بیان کرده است. در واقع ولایت فقیه تنها یک ولایت یک فقیه و یک حکومت و قدرت به تنهایی نیست، بلکه یک ولایت کلامی و فقهی نیز است. 
وی افزود: این نوع از ولایت علاوه بر فقاهت، نیازمند شجاعت و عدالت هم است تا با این ویژگی ها بتواند به عنوان یک حکومت تمدنی مطرح شود. 
هانی در ادامه تصریح کرد: ما با ملاحظه ۴۰ سال از انقلاب اسلامی متوجه می شویم که این ولایت فقیه در  ایران دارای یک رویکرد تمدنی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است، به همین دلیل می توان دستاوردهای این انقلاب از جمله انرژی هسته ای را در زمره تمدن سازی ولایت فقیه دانست. 
مدیر دانشگاه دارالحکمه رباط مراکش همچنین به تفاوت حکومت بر مبنای ولایت فقیه و حکومت سکولار پرداخت و اشاره کرد که مولفه های قدرت در ولایت فقیه باید از مسیر ایدئولوژی اسلامی عبور کند و شخصیت کاریزماتیک حضرت امام خمینی«ره» تاثیر بسزایی در شکل گیری تمدن اسلامی داشته است. 
در ادامه این جلسات اعضای حاضر در جلسه سوالات خود را از دکتر ادریس هانی مطرح کردند. 
شایان ذکر است دکتر ادریس هانی متولد ۱۳۴۵ از اندیشمندان کشور مراکش است که در کنار دروس حوزوی تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع دکتری به اتمام رسانده است. وی در نوجوانی به مذهب تشیع گرویده و صاحب آثار متعددی از جمله «بایستگی تقریب و نزدیک‌سازی روابط بین مذاهب اسلامی»، «عاشورا مهمترین دلیل برای ضرورت غیبت است» و «تکفیر التکفیر العنف التکفیری کوظیفه‌ للاستعمار الجدید» است.