728 x 90
728 x 90

چکیده پایان نامه

تمایل به متفاوت بودن و شاخص بودن از جمله مهمترین ویژگی‌های نسل امروز است که تنوع مد و پوشش‌های مختلف را به دنبال دارد ، بنابراین نیاز به مد‌ و تنوع آنها بصورت نیازی مهم در جامعه‌ی امروز نمود یافته است . در مواجهه فرهنگی این نیاز، گاه پاسخگویی ، با مدهای خارجی و وارداتی بوده که محصول آن بحران هویتی و فراموشی ارزش‌ها و داشته‌های فرهنگی است در حالیکه در تاریخ هنر اسلام ، الگوهای غنی طرح و نقش بیشمارند ، در مطالعه‌ اولیه ی پارچه‌های تمدن اسلامی ، طرازها به عنوان شاخص‌ترین نمونه‌ها بشمار می‌آیند کهدر واقع زاده و محصول تفکر اسلامی اند و بخاطر عنصر خوشنویسی ، از لحاظ فرم و محتوا کاملا با تعالیم اسلام ارتباطی تنگاتنگی دارند و علاوه بر این دارای جنبه های بالای هویتی اسلامی نیز می باشند .حال این پرسش اصلی مطرح می شود ؛ چگونه می‌توان از ظرفیت‌های الگوی طرح و نقش طراز‌های اسلامی با تأکید بر طرازهای فاطمی در طراحی پارچه‌های معاصر بهره برد ؟ جهت پاسخگویی به این پرسش ، ازروش توصیفی-تحلیلی استفاده شده و همچنین از لحاظ ، روش گردآوری اطلاعات ، کتابخانه ای می باشد و روش تجزیه تحلیل از نوع کیفی است . از جمله نتایج کار، ورود ظرفیت های جدید با استفاده از نقوش ، نوع ترکیب بندی ، فرم و محتوای این گونه ی هنری است که ازلحاظ به تحقق پیوستن مفهوم اصلی مد نظر ، پارچه های طراز دارای این ظرفیت می باشند که در قالب فرم های گرافیکی نوشتار و تزئینات- شان و نقوش و ترکیب بندی شان ، برای طراحی پارچه معاصر الگو قرار گیرند .در پژوهش حاضر ، به بررسی ویژگی های پارچه ی سلطنتی طراز در دوره ی فاطمیون مصر و تقسیم بندی و بررسی نقوش ، ترکیب بندی نوشتار و نقش و همچنین بررسی رنگ های سرد وگرم پرداخته شده است . در راستای شناسایی نقوش و فرم های این آثار ضمن احیای بخشی از نقوش با اصالت و باهویت پارچه های طراز ، پیشنهاداتی جهت کاربردی ساختن آنها ارائه می شود . با آنالیز نقوش و فرم های مورد نظر ، مجموعه ایی از طرح های هویت دار ، فراهم شد که پس از آن ، نقوش استخراج شده و نوع ترکیب بندی آنها ، خط راهنمایی ، برای طرح پارچه های جدید می شود . در نهایت با در نظر گرفتن قابلیت نوشتار کلمات فارسی به شیوه کوفی و همسوسازی نقوش متناسب ، سعی بر استفاده از آنها در طراحی و چاپ پارچه های گوناگون با کاربردهای متعدد شده است.

مجله
--
زبان محتوا
فارسی , ...