رسول جعفریان (متولد تیرماه ۱۳۴۳، خوراسگان) روحانی، نویسنده و پژوهشگر ایرانی و دانشیار دانشگاه تهران است.رسول جعفریان نهم تیرماه ۱۳۴۳ در خوراسگان اصفهان متولد شد. وی سال ۱۳۵۵ تحصیل علوم دینی را آغاز کرد و دو سال بعد برای ادامه تحصیل به قم رفت. از سال ۱۳۶۰ به مطالعات تاریخی روی آورد و در سال ۱۳۶۳ نخستین کتاب وی چاپ شد.سه حوزه تاریخ سیاسی صدر اسلام، تاریخ تشیع و تاریخ صفوی مقاطعی است که وی با آنها آشناست.وی دوبار به مناسبت تاریخ سیاسی اسلام (سیره نبوی) و اطلس شیعه جایزه کتاب سال را دریافت کردهاست. همچنین به خاطر اطلس شیعه و کتاب جریانها دوبار جایزه فارابی را دریافت کردهاست. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در قم در سال ۱۳۷۴ توسط وی پایه گذاری شده که تاکنون اداره آن بر عهده اوست.جعفریان از سال ۱۳۷۹ به عنوان عضو هیئت علمی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مشغول بکار شد. سال ۱۳۸۵ به دانشگاه تهران منتقل شده در گروه تاریخ دانشکده ادبیات مشغول به تدریس گردید. رسول جعفریان در شهریور سال ۱۳۸۷ به عنوان رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی منصوب شدهاست.
تمدن اسلامي دورانهاي متفاوتي را پشت سر نهاده است. صرف نظر از اين که اين ادوار چگونه و بر چه اساسي تقسيم شود، مسلم است که نبايد با ادوار تمدن غربي مقايسه و زمانبندي و موجود در مراحل مختلف تمدن غربي، از دوران روم تا قرون ميانه و عصر جديد،…
تاریخ تمدن، شاخه نسبتا جدیدی در شاخه های درس تاریخ است. در فرهنگ تاریخی مسلمانان، نگاه تمدنی به تاریخ نبوده و غالبا همان نگاه های سیاسی و احیانا اجتماعی غیر پویا به تاریخ گذشته وجود داشته است. درحالیکه گرایش علمی تاریخی با عنوان تاریخ تمدن مورد توجه بسیاری از مورخان…
بر خرابه های ناشی از حملات مغول، یک کانون تمدنی فعال، به کوشش عالم برجسته، ریاضیدان و منجم مشهور و فقیه و متکلم شایسته، حضرت خواجه نصیرالدین طوسی بنا شد. ویژگی های خاص این مرد دانشی، سبب شکل گیری این کانون تمدنی گردید. نقطه درخشان این کانون، رصدخانه مراغه بود…
حضور دين،با ويژگيهاي خود، ميتواند به طور علمي، از زاويه تأثيرش در جامعه مورد بررسي قرار گيرد.اگر دين جهاني حاكم باشد ميتواند از نفوذ نظام قبيلهاي بكاهد و بر سرعت توسعه و امر تمدن بيفزايد. اسلام با عرب چنين كرد.