728 x 90
728 x 90

Profile

عبد الحمید أبو سليمان

بیوگرافی

عبدالحمید احمد ابوسلیمان (متولد مکه مکرمه در سال ۱۹۳۶ – ۲۰۲۱) محقق، متفکر، متخصص تعلیم و تربیت و نویسنده در زمینه اسلام و اصلاحات اسلامی بود. او رئیس مؤسسه بین‌المللی اندیشه اسلامی (IIIT) و رئیس مؤسس دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی (IIUM) بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۹ بود. تحصیلات ابوسلیمان به ترتیب در سال ۱۹۵۹ و ۱۹۶۳ مدرک لیسانس بازرگانی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی را از دانشگاه قاهره دریافت کرد. ده سال بعد مدرک دکترای فلسفه در روابط بین‌الملل را از دانشگاه پنسیلوانیا گرفت. پایان‌نامه دکتری وی با عنوان «به سوی یک نظریه اسلامی روابط بین‌الملل: جهت‌گیری‌های نوین برای روش‌شناسی و اندیشه اسلامی» در قالب کتاب توسط انتشارات مؤسسه بین‌المللی اندیشه اسلامی منتشر شد. فعالیت اجرائی ابوسلیمان کار خود را به عنوان یک مدرس در دانشگاه ملک سعود در ریاض، آغاز کرد، از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ ریاست دپارتمان علوم سیاسی را بر عهده داشت. سپس به مالزی نقل مکان کرد و در آنجا به عنوان مدرس دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی نیز خدمت کرد. در سال ۱۹۸۹، جانشین محمد عبدالرئوف از مصر به عنوان دومین رئیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی شد و تا سال ۱۹۹۹ در این دفتر خدمت کرد. در دوران ریاست وی، دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی از یک مدرسه متوسط با استاندارد دبیرستان به یک دانشگاه در سطح جهانی با ۱۵۰۰۰ دانش آموز تبدیل شد.  

کتاب های مرتبط


10 کتاب
مطالعات اسلامی تمدن
مطالعات اسلامی تمدن
ناشر : المعهد العالمي للفكر الإسلامي
مطالعات اسلامی تمدن مطالعات تاریخی تمدن
مطالعات اسلامی تمدن
مطالعات اسلامی تمدن
مطالعات اسلامی تمدن
ناشر : دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة

مقاله های مرتبط


4 مقاله
الفكر الإسلامي المعاصر (إسلامية المعرفة سابقا)
يولد الإنسان مزوداً بالعقل والإدراك الذي ميزه الله به عن سائر المخلوقات، وهو ذلك التميز الذي أشار إليه القرآن الكريم في قوله تعالى "وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاءَ كُلَّهَا" (البقرة:31) فليس المقصود -فيما أرى هنا- تعليم آدم منطوق أسماء الأشياء، فذلك مما لا يدل عليه تكوين الإنسان وقدرته كما فطره الله، ولأن…
الفكر الإسلامي المعاصر (إسلامية المعرفة سابقا)
في هذه الورقة يحاول الكاتب توضيح العلاقة بين الرؤية الكلية والمنهجية والأداء التربوي، وكيف أن تصحيح الرؤية الكونية الكلية والمناهج المعرفية المتبعة في الفكر التربوي والممارسة التربوية أمر ضروري لنجاح الإصلاح التربوي. ويخلص الكاتب إلى أن الدافع الغريزي للأبوة الذي يقود إلى العمل المخلص الدائب لما فيه مصلحة الطفل والناشئة…
الفكر الإسلامي المعاصر (إسلامية المعرفة سابقا)
مَرّت قرونٌ عديدة على أزمةِ تدهوُرِ الأمَّة، وانحطاطِها وتمزُّقِها، ونيْلِ الأعداءِ منها، ولم يَكن نصيبُ جهودِ الإصلاحِ أكثرَ من معالجاتٍ لَمْ تمنعْ استمرارَ التدهورِ الذي أمْسَى تراجعاً وانهياراً، حين برَزَ إلى الساحةِ مُنافسٌ حضاريٌّ، ملَكَ من المعرفة والقدرة والفعالية والمبادرة، ما لم تعدْ تتحلَّى الأمَّةُ بشيءٍ منه، ولا تملكُ أياً…
الفكر الإسلامي المعاصر (إسلامية المعرفة سابقا)
نتَّفق جميعاً على أنَّنا، إذا شئنا أن نحسّن تربية أبنائنا ونعيد بناء أمة الإسلام ومجتمعاتها، فإنه يجب على أبناء الأمة، وخاصة الدعاة وأئمة الجُمَع والوالديْن، أن يكونوا على دراية معرفية بالمفاهيم الاجتماعية، وما تمثّله في الفطرة الإنسانية في مجال السياسة والاقتصاد وعلم النفس والاجتماع... . ومن الواضح أنَّ هذه الدراية…

پایان نامه های مرتبط


چند رسانه ای های مرتبط


نتیجه ای یافت نشد...

یادداشت های مرتبط