در اندیشه تمدنی سید منیر الدین حسینی الهاشمی، تمدن بسترساز ارتباط انسان با جامعه و طبیعت است و لازمه این ارتباط حضور تمدن هم در نحوه تأثیر انسان و جامعه بر طبیعت و هم در نحوه تأثیر طبیعت بر انسان و جامعه است. البته مناسبات و ابعاد حیات اجتماعی آنگاه وصف تمدنی مییابند که نهادینه شده باشند. اسلامیبودن تمدن به معنای جریان روشمند دین در تمامی حوزههای حیات تمدنی ـ اجتماعی بشر است. نظام مفاهیم (مفاهیم بنیادی، راهبردی و کاربردی)، ساختارهای اجتماعی، محصولات تمدنی (که بر اساس آن جریان نیاز و ارضا مدیریت میشود)، زیرساخت اساسی یک تمدن است که بر اساس آن اخلاق اجتماعی و سبک زندگی شکل میگیرد. تمدن مادی غرب اگرچه توانسته است مبتنیبر مبانی و اهداف خود لوازم تمدنی خود را شکل دهد، ولی بهدلیل جهتگیری مادیاش تمدنی رو به افول است. بر اساس اندیشه تمدنی سید منیرالدین، بهمنظور تحقق تمدن اسلامی میبایست مبتنی بر مبانی، آموزهها و اهداف اسلام ناب هم به شبکه علوم و هم به ساختارها و هم فراوردههای تمدنی دست یافت. بر این اساس در شبکه علوم اسلامی که هسته تمدن اسلامی است، دستیابی به سه لایه از دانشهای راهبردی و کاربردی ضرورت دارد که در هماهنگی نظری کامل باید زیرساخت نظری تمدن اسلامی را تمام کنند. این سهلایه نظری فقه سرپرستی، علوم اسلامی کاربردی و مدلهای اسلامی اداره جامعه هستند.