«یگانگیِ الهی» و «چندگانگیِ انسانی» از منظر الهیات سیاسی و تمدنی

هدف پژوهش حاضر، تحلیل و تبیین نسبت میان وحدت و کثرت در تمدن اسلامی از منظر قرآنی و استلزامات آن در دولت امت گرا یا «دولت تمدنی» در اسلام است. در این راستا با رویکرد تمدنی و با روش تحلیلی-تفسیری، دو عنصر «سُبُل» و «صراط» در قرآن و نسبت بین آن دو (یک راه و چندین طریق) تبیین خواهد شد. این کار کمک می کند تا اولاً، مقوله ی «سبل و صراطِ» نفس الامری (در عالم خلق و ثبوت) را از «سبل و صراطِ» عینی و انضمامی (در عالم اثبات) تفکیک کنیم؛ ثانیاً، رابطه-ی بین سَبیل های متکثر و صراط واحد در عرصه های زمینی و زمانی را تبیین نماییم. دراین منظر، صراط محقَّقِ تمدنی، برآمده از تراکم و انباشت سَبیل های تمدنی است. تا زمانی که سَبیل های تمدنی (کثرات انسانی) انباشته نشوند، اَبَرنظام اجتماعی (صراط تمدنی) شکل نمی گیرد؛ و تا زمانی که این اَبَرنظام اجتماعی صورت نیابد، هویت تمدنی به وجود نمی آید. شکل گیری صراط تمدنی در پیوندی تنگاتنگ با دولت تمدنی، در سه تصویر:«دولت سرزمینی تمدنی»، «دولت سرزمینی ام القری» و «دولت فراسرزمینی تمدنی» است.


16paper مرتبط

  •   1

    مطالعات راهبردی جهان اسلام

  •   15

    دسته بندی نشده

  •   2

    ایران

  •   16

    فارسی

  •   4

    نقد و نظر

  •   1

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   2

    علوم سیاسی (باقرالعلوم)

  •   1

    سوره اندیشه

  •   2

    زمانه

  •   1

    تاریخ معاصر ایران

  •   1

    کیهان فرهنگی

  •   1

    پژوهشنامه نهج البلاغه

  •   1

    تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

  •   1

    حوزه

  •   1

    بحران پژوهی جهان اسلام

  •   2

    آسیا

  •   2

    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

  •   1

    جریان های تمدنی در جهان

  •   1

    2017 (۱۳۹۶ هـ.ش)

  •   1

    2014 (۱۳۹۳ هـ.ش)

  •   3

    2022 (۱۴۰۱ هـ.ش)

  •   1

    2016 (۱۳۹۵ هـ.ش)

  •   3

    2011 (۱۳۹۰ هـ.ش)

  •   1

    2020 (۱۳۹۹ هـ.ش)

  •   1

    2004 (۱۳۸۳ هـ.ش)

  •   1

    2000 (۱۳۷۹ هـ.ش)

  •   1

    2006 (۱۳۸۵ هـ.ش)

  •   2

    2021 (۱۴۰۰ هـ.ش)

  •   1

    2023 (۱۴۰۲ هـ.ش)