گونه‌شناسی تمدنی جریان‌های فکری معاصر جهان اسلام

تاکنون گونه‌شناسی‌های متعددی از جریان‌های فکری جهان اسلام صورت گرفته، اما اغلب با رویکرد سیاسی یا مذهبی بوده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و مقایسه‌ای در صدد پاسخ به این پرسش اصلی است که از منظر تمدنی چه رویکردهای کلانی را در جریان‌های فکری معاصر جهان اسلام می‌توان شناسایی کرد و ویژگی‌ها و وجوه تمایز اصلی این رویکردها از یکدیگر چیست؟ بنا بر یافته های این پژوهش، سه رویکرد «اسلام‌گرای تمدنی» «تمدن‌گرای اسلامی» و «تجددگرای اسلامی» در جریان‌های فکری معاصر از یکدیگر قابل تمایز است. رویکرد نخست، نقطۀ اتکای خود را بر اسلام قرار داده و با قرائتی دینی از تمدن به رابطه حداکثری دین و تمدن باور دارد. عامل اصلیِ انحطاط تمدن اسلامی را دوری از دین و راه احیای آن ‌را در بازگشت به دین دانسته و در مواجهه با تمدن غرب، رویکردی منفی و انتقادی دارد. رویکرد دوم، تلاش می‌کند با قرائتی دنیوی از دین، زمینۀ ارتباط و ایفای نقش تمدنی آن را فراهم سازد. چرا که عامل اصلی انحطاط را در نوع اندیشۀ دینی و راه احیا را در اصلاح آن و ارائۀ قرائتی این‌جهانی از دین می‌داند و در مواجهه با تمدن غرب نیز رویکردی گزینشی-انتقادی بر می‌گزیند. رویکرد سوم؛ با تمرکز بر تجدد، در صدد است با قرائتی مدرن از دین، زمینۀ ارتباط دین و تجدد را به مثابۀ تمدن مدرن فراهم سازد. عامل انحطاط را در ایستایی اندیشه و عقل و راه احیای آن را در بازخوانی دین بر اساس مولفه‌های تجدد می‌داند و در مواجهه با تمدن غرب ‌رویکرد گزینشی را ترجیح می‌دهد.


9paper مرتبط

  •   9

    دسته بندی نشده

  •   1

    ایران

  •   8

    فارسی

  •   1

    مطالعات ملی

  •   1

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   1

    مطالعات اندیشه معاصر مسلمین

  •   1

    مشرق موعود

  •   1

    تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

  •   1

    راهبرد

  •   1

    دکترین مهدویت

  •   1

    حوزه

  •   1

    مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی

  •   1

    آسیا

  •   1

    دانشگاه باقرالعلوم (ع)

  •   1

    2001 (۱۳۸۰ هـ.ش)

  •   2

    2020 (۱۳۹۹ هـ.ش)

  •   1

    2015 (۱۳۹۴ هـ.ش)

  •   1

    2012 (۱۳۹۱ هـ.ش)

  •   1

    2004 (۱۳۸۳ هـ.ش)

  •   1

    2016 (۱۳۹۵ هـ.ش)

  •   1

    2021 (۱۴۰۰ هـ.ش)

  •   1

    2023 (۱۴۰۲ هـ.ش)