کارکرد های تمدنی نظریه جسمانی بودن حدوث نفس

تمدن مجموعه‌ای از نظام‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و .. است که در آن انسان ها بر اساس جهان بینی خویش به دنبال رشد مادی و معنوی در جهت غایات مطلوب هستند. تمدن سازی نیازمند تعیین اولویت ها است. کدام یک از این نظام ها در اولویت اصلاح قرار دارند؟ ادعای مقاله حاضر این است که بر اساس نظریه حدوث جسمانی نفس، اصلاح و ترمیم روابط اقتصادی در اولویت است. زیرا بر اساس نظریه جسمانیةالحدوث بودن نفس، نفس بر اثر استکمال همین مادة بدنی ایجاد شده و تکوین آن از مواد و عناصر همین عالم است. از سوی دیگر، بر اساس دیدگاه صدر المتألهین هفت چیز در اختلاف اغراض و اهداف انسان ها دخیل است: طینت، وضعیت والدین، اختلاف در چیزی که نطفه از آن تکون می‌یابد، اختلاف در تغذیه، اختلاف احوال آنها در تأدیب، وجود معلم خصوصی، اختلاف در میزان تلاش در تزکیة نفس. اولین عامل، طینت انسان است که بسیار وابسته به اقتصاد خانواده است که از چه راهی کسب و کار خود را دنبال می‌کند. همچنین عامل سوم و چهارم نیز به امر مهم اقتصاد پرداخته است. نتیجه اینکه اگر حدوث نفس از جسم آغاز می شود و عوامل اقتصادی و تغذیه طیب و حلال در ماده و نطفه انسانی تأثیر گذار است، اقتصاد خرد و کلان جامعه علی رغم اصیل نبودن پایه است. چنانکه ریشه هبوط و انحطاط تمدن نیز در حوزه اقتصاد نهفته است.


77paper مرتبط

  •   75

    دسته بندی نشده

  •   2

    مطالعات تمدنی ایران امروز

  •   3

    همایش ملی تمدن نوین اسلامی

  •   1

    همايش ملي تمدن نوين اسلامي

  •   1

    ایران

  •   74

    فارسی

  •   8

    تمدن نوین اسلامی

  •   1

    نقد و نظر

  •   45

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   3

    پژوهش های تمدن نوین اسلامی

  •   1

    جستارهای سیاسی معاصر

  •   1

    راهبرد

  •   1

    تمدن پژوهی

  •   1

    اندیشه تمدنی اسلام

  •   1

    حکمت اسراء

  •   1

    پژوهش و حوزه

  •   2

    مطالعات انقلاب اسلامی

  •   1

    کیهان فرهنگی

  •   1

    علوم انسانی اسلامی

  •   1

    علوم انسانی اسلامی صدرا

  •   1

    سوره

  •   1

    معرفت فرهنگی اجتماعی

  •   1

    اسلام و مطالعات اجتماعی

  •   1

    راهبرد فرهنگ

  •   1

    مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی

  •   1

    مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی

  •   1

    پژوهشنامه علوی

  •   1

    حوزه

  •   1

    مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی

  •   1

    آسیا

  •   1

    جامعة المصطفی العالمیه

  •   1

    اندیشه های تمدنی در ایران معاصر

  •   1

    تمدن نوین اسلامی

  •   6

    2017 (۱۳۹۶ هـ.ش)

  •   1

    2014 (۱۳۹۳ هـ.ش)

  •   13

    2018 (۱۳۹۷ هـ.ش)

  •   1

    2011 (۱۳۹۰ هـ.ش)

  •   1

    1996 (۱۳۷۵ هـ.ش)

  •   7

    2022 (۱۴۰۱ هـ.ش)

  •   10

    2021 (۱۴۰۰ هـ.ش)

  •   19

    2020 (۱۳۹۹ هـ.ش)

  •   9

    2019 (۱۳۹۸ هـ.ش)

  •   3

    2015 (۱۳۹۴ هـ.ش)

  •   2

    2012 (۱۳۹۱ هـ.ش)

  •   1

    2008 (۱۳۸۷ هـ.ش)

  •   1

    2016 (۱۳۹۵ هـ.ش)

  •   1

    2006 (۱۳۸۵ هـ.ش)

  •   1

    2013 (۱۳۹۲ هـ.ش)