اهداف و ویژگی های تاریخ در قرآن با تأکید بر تاریخ اسلام

قرآن کتابی تاریخی نیست، اما به موضوع تاریخ توجه کرده و حتی از آن برای نیل به اهداف خود استفاده کرده است. از این رو گاهی به توصیف تاریخ پرداخته تا در پس تحلیل آن به هدف خود برسد و گاهی به سنت های تاریخ و گاه به تاریخ انبیا، زمانی دیگر تاریخ اسلام یا تاریخ معاصر نزولش را مورد توجه قرار داده است. از این رو اندیشمندان نیز از ابعاد مختلف به تاریخ در قرآن توجه کرده اند. این پژوهش به دنبال پاسخ به سؤال هدف قرآن از پرداختن به تاریخ است؟ نیز ویژ گی های تاریخ مورد نظر قرآن خصوصاً تاریخ اسلام را جستجو می کند. به نظر می رسد قرآن اهداف شش گانه ای را برای تاریخ مطرح کرده است و از نظر روشی و محتوایی دارای ویژگی هایی مشترک با دیگر کتب تاریخی از یک سو و ویژگی های انحصاری از سوی دیگر است. روش این تحقیق تفسیری و تاریخی تحلیلی است.


46paper مرتبط

  •  

    نام

  •   46

    دسته بندی نشده

  •   1

    همایش ملی تبیین مفهوم اعتدال

  •   4

    ایران

  •   44

    فارسی

  •   2

    نقد و نظر

  •   3

    تاریخ اسلام

  •   1

    تاریخ در آینه پژوهش

  •   1

    نشریه دانشگاه انقلاب

  •   1

    مطالعات فرهنگ – ارتباطات

  •   3

    پژوهش های قرآنی

  •   1

    فرهنگ و تحولات اجتماعی

  •   1

    اندیشه حوزه

  •   1

    پاسدار اسلام

  •   1

    وحید

  •   1

    پژوهشنامه تاریخ

  •   1

    فردوسی

  •   1

    مولی

  •   1

    درس هایی از مکتب اسلام

  •   1

    مطالعات قرانی

  •   1

    مربیان

  •   1

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   1

    تمدن پژوهی

  •   1

    آیینه پژوهش

  •   2

    تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

  •   2

    اندیشه نوین دینی

  •   3

    سوره اندیشه

  •   1

    مطالعات راهبردی

  •   1

    علوم سیاسی (باقرالعلوم)

  •   1

    عیار پژوهش در علوم انسانی

  •   1

    فرهنگ

  •   1

    حوزه

  •   2

    علوم انسانی صدرا

  •   1

    خردنامه همشهری

  •   1

    معرفت

  •   1

    دین و ارتباطات

  •   1

    قرآن،فرهنگ و تمدن

  •   1

    قرآن و علم

  •   1

    روش شناسی علوم انسانی

  •   1

    نامه تاریخ پژوهان

  •   1

    مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی

  •   4

    آسیا

  •   1

    دانشگاه باقرالعلوم (ع)

  •   1

    1392

  •   6

    1397

  •   5

    1387

  •   1

    1378

  •   3

    1388

  •   1

    1380

  •   1

    1382

  •   1

    1348

  •   4

    1385

  •   1

    1368

  •   1

    1353

  •   3

    1391

  •   2

    1384

  •   1

    1401

  •   2

    1398

  •   2

    1395

  •   1

    1394

  •   2

    1390

  •   2

    1393

  •   1

    1369

  •   1

    1396

  •   2

    1400

  •   1

    1399

  •   1

    1402