الگوی نقش‌آفرینی حوزه و دانشگاه در تمدن‌سازی مبتنی‌بر منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی

حاکمیت اسلام در جهان و تحقق تمدن نوین اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین آرمان و چشم‌انداز نهایی، همواره مورد تأکید امامین انقلاب اسلامی قرار داشته است. رسیدن به این آرمان والا بدون نقش‌آفرینی ویژه توسط نهاد علم (حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها) که تغذیه فکری و علمی جامعه را برعهده دارند، میسر نخواهد شد؛ اما این امر چه ملزوماتی دارد و چگونه و با چه کیفیتی باید اتفاق بیفتد؟ این مقاله درصدد است تا به این موضوع پرداخته و چگونگی نقش‌آفرینی حوزه و دانشگاه را از مجموعه بیانات و تدابیر امامین انقلاب اسلامی استخراج نماید. برای رسیدن به این هدف از روش کیفی «تحلیل مضمون» استفاده‌شده و با استخراج 1736 مضمون اولیه، الگویی مشتمل بر ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های نقش‌آفرینی نهاد علم در تحقق تمدن نوین اسلامی تدوین گردید. این الگو دو بُعد اساسی «پرورش انسان» و «توسعه حکمت» دارد. «پرورش انسان» 4 مؤلفه «الزامات کلی»، «تربیت فکری و اعتقادی»، «تربیت فرهنگی و اخلاقی» و «تربیت علمی و مهارتی» داشته و «توسعه حکمت» شامل 4 مؤلفه «الزامات کلی»، «تولید فکر»، «تولید علم» و «فنّاوری و نوآوری» است. در ذیل هرکدام از این مؤلفه‌ها نیز شاخص‌هایی وجود دارد که الگوی نقش‌آفرینی حوزه و دانشگاه را در تحقق تمدن نوین اسلامی، تبیین می‌نمایند.


54paper مرتبط

  •   54

    دسته بندی نشده

  •   2

    ایران

  •   52

    فارسی

  •   1

    علوم سیاسی

  •   1

    فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی

  •   1

    رهیافت انقلاب اسلامی

  •   5

    مطالعات انقلاب اسلامی

  •   1

    راهبرد

  •   10

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   1

    تمدن پژوهی

  •   2

    مشرق موعود

  •   1

    پژوهش های سیاست اسلامی

  •   2

    حکومت اسلامی

  •   5

    پگاه حوزه

  •   2

    زمانه

  •   2

    رواق اندیشه

  •   1

    کتاب ماه دین

  •   1

    اندیشه سیاسی در اسلام

  •   1

    حوزه

  •   1

    دین وسیاست فرهنگی

  •   1

    جستارهای سیاسی معاصر

  •   2

    کیهان فرهنگی

  •   1

    علوم انسانی اسلامی صدرا

  •   3

    معرفت سیاسی

  •   1

    پاسدار اسلام

  •   1

    دکترین مهدویت

  •   1

    Contemporary Researches on Islamic Revolution

  •   1

    پژوهشنامه نهج البلاغه

  •   1

    راهبرد فرهنگ

  •   1

    مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی

  •   1

    مطالعات روابط فرهنگی بین الملل

  •   1

    مقالات و رسالات تاریخی

  •   1

    پژوهش نامه علوم انسانی اسلامی

  •   2

    آسیا

  •   2

    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

  •   1

    جامعة المصطفی العالمیه

  •   4

    2012 (۱۳۹۱ هـ.ش)

  •   3

    2009 (۱۳۸۸ هـ.ش)

  •   1

    1996 (۱۳۷۵ هـ.ش)

  •   4

    2021 (۱۴۰۰ هـ.ش)

  •   5

    2020 (۱۳۹۹ هـ.ش)

  •   4

    2019 (۱۳۹۸ هـ.ش)

  •   6

    2018 (۱۳۹۷ هـ.ش)

  •   2

    2022 (۱۴۰۱ هـ.ش)

  •   7

    2015 (۱۳۹۴ هـ.ش)

  •   3

    2008 (۱۳۸۷ هـ.ش)

  •   1

    2007 (۱۳۸۶ هـ.ش)

  •   4

    2005 (۱۳۸۴ هـ.ش)

  •   1

    2002 (۱۳۸۱ هـ.ش)

  •   1

    2004 (۱۳۸۳ هـ.ش)

  •   1

    2016 (۱۳۹۵ هـ.ش)

  •   2

    2017 (۱۳۹۶ هـ.ش)

  •   2

    2011 (۱۳۹۰ هـ.ش)

  •   2

    2013 (۱۳۹۲ هـ.ش)

  •   1

    2014 (۱۳۹۳ هـ.ش)