عقل در روایات و آیات اسلامی مخلوق خداوند معرفی شده و حجت درون انسان است. عقل وسیله رسیدن انسان به عبودیت و مهمترین بخش وجود آدمی در جهان خلقت است. عقل در فقه اسلامی، هرچند به عنوان منبع حکم شرعی معرفی میشود، اما هیچ گزارش دقیقی از جایگاه آن در فقه اسلامی در دست نیست. در عرصه تمدنسازی نوین اسلامی، عقل نقشی بس مهمتر از فقه فردی پیدا میکند و در این مرحله، بیتوجهی به این ابزار اساسی فهم شریعت و عدم توجه به منزلت آن در هندسه تمدنسازی اسلامی، یا آدمی را به ورطه اخباریگری سوق میدهد و یا از سوی دیگر حجیت دستگاه فقاهت تمدنساز، تمام نخواهد بود. این نوشتار در پی آن است که اجمالاً جایگاه عقل فقهی را در عرصه تمدنسازی نوین اسلامی روشن نماید. به نظر میرسد برای ورود فقه به عرصه تمدنسازی نوین اسلامی، باید عقل، علاوه بر شئونی که در فقه رایج دارد، حداقل به پنج شکل دیگر ایفای نقش کند: تحلیل اجتماعی احکام، درک مصالح تحسینی، مجال عدم تعبّد در شئون حکومت، درک نظاموار شریعت و کشف نقطه ثقل تصرف.