یکیاز ظرفیتهای اساسی انسان، دستگاه فهم و اندیشه خدادادی اوست؛ که بدون آن، هیچ طرح و برنامه خردمندانهای ممکن نیست. با شناخت و طراحی این دستگاه، میتوان با یک فرایند نظاممند و قابل تکرار و تکثیر، از آن برای «آیندهاندیشی تمدنساز» استفاده کرد. این موضوع، در عصر حاضر که تصویرسازی؛ که قلب دستگاه آیندهاندیشی است، یکی از روشهای پرکاربرد و مؤثر تمدن بدیل یا رقیب غرب و تفکر غربی است، اهمیتی بیش از گذشته دارد.با توجه به اینکه منبع اصلی و قابل اطمینان برای طراحی این مدل یا دستگاه، قرآن و عترت است، لازم است این مدل مبتنی بر ایندو منبع طراحی و تدوین شود. بر این اساس، مسئله اصلی تحقیق عبارت است از «چیستی و چگونگی مدل یا دستگاه فهم و آیندهاندیشی تمدنساز بر اساس قرآن و عترت». هدف پژوهش، طراحی این مدل، بهمنظور تولید تصویرهای صحیح و واقعنما از حقایق آینده و تنظیم اکنون بر اساس آنها در یک رویکرد تمدنساز است. روش پژوهش، تفسیر موضوعی استخراجی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، بر اساس آیات قرآن کریم و روایات، عناصر و اجزاء مختلف «مدل یا دستگاه فهم و آیندهاندیشی» عبارتند از ذهن، تصویرهای آینده، دستگاه اندیشه و دستگاه انگیزه. مهمترین بخش این دستگاه، تصویرهای پایه، ملاک یا شاخص است که عناصر تشکیلدهنده آنها، باورها و اعتقادات تصدیق و ذخیره شده است. تصویرهای زمانپایه؛ مانند تصویرهای گذشته، حال یا آینده یا تصویرهای مبتنی بر موضوعات مختلف دیگر، با این تصویرها ارزیابی و سنجش شده و تصدیق یا رد میشوند. بر اساس یافتههای تحقیق، با بهکارگیری «مدل یا دستگاه فهم و آیندهاندیشی مبتنی بر قرآن و عترت» در «ابعاد جامع روابط انسان» (رابطه با خدا، خودش، دیگران، دنیا، محیط، ...) و در سطوح فردی، اجتماعی؛ در عرصههای علمی، فناوری، ... و سطوح داخلی، منطقهای و بینالمللی، میتوان فرایند تمدنسازی را سامان داد.با در نظرگرفتن مؤلفههای «دستگاه آیندهاندیشی» و «تمدنسازی، میتوان گفت، «نتیجه بهکارگیری مدلی که در آن، همه جوانب آینده بر اساس قرآن و عترت مد نظر باشد، تمدنسازی خواهد بود. این مدل را میتوان زیرمجموعه «مدل دستگاه آیندهاندیشی انسان کامل» دانست؛ که از ابتدای آفرینش به دنبال تحقق «تمدن اسلامی»و«فراگیری اسلام» در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان در کل جهان بوده است. بر اساس یافتههای تحقیق، «آیندهاندیشی تمدنساز اسلامی عبارت است از کنش یا فرایند فکری مداوم و نظاممند معطوف به آینده (اخروی و دنیوی)؛ که در اثر انگیزه ترس از ضرر، طمع منفعت یا علاقه (محبت) ناشی از شایستگی مقام مراتب ولایت الهی ایجاد و منجر به ترسیم نقشه ذهنی و عینی (برنامه) مبتنی بر قرآن و عترت، بهمنظور تحقق تمدن اسلامی میشود.