728 x 90
728 x 90

گفتارهایی در علم دینی

DMHOME_S04_0172_1 (1).jpg
گفتارهایی در علم دینی
انتشارات
دانشگاه امام صادق (ع) ,
لینک خرید
---
زبان محتوا
فارسی , ...
DMHOME_S05_0333 (1).jpg
معرفی اجمالی :

گفتارهایی در علم دینی (والعصر)، دربردارنده مقالاتی درباره تولید علم دینی است. این مجموعه حاصل مباحث بسیجیان دانشگاه امام صادق (ع) در دوره های تابستانی «والعصر» است. گفتارها، در سه بخش کلی و بیست و یک فصل تدوین شده است. علم دینی، علم جدید و فلسفه علم، محورهای اصلی مباحث را تشکیل می دهد. گردآورنده معتقد است؛ تولید علم دینی، به عنوان یکی از نرم افزارهای حرکتی انقلاب اسلامی است و علوم انسانی به عنوان ریشه علم دینی در مرکز توجه باید قرار گیرند. بایسته های تولید علم دینی، ساختار معرفت دینی، مطالعات میان رشته ای، انقلاب فرهنگی و نهضت نرم افزاری، ماهیت بحران زای علم جدید، فرهنگ بسیجی در نهضت علمی و ... از جمله مباحثی است که در این سلسله گفتار مطرح شده است.

معرفی کتاب

گفتارهایی در علم دینی: استمرار حرکت معصومینعلیهم‌السلام برای تحقق حقیقت جلاله «الله» را می‌توان در این حرکت مشاهده کرد؛ لذا است که امام فرمود: «انقلاب اسلامی زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت است.»

گفتارهایی در علم دینی

زمانی که حرکت انقلاب اسلامی در روز دوازدهم فروردین به تأیید مردم رسید و مردم به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند؛ حضرت امام; با این نگاه فرمودند: «دوازده فروردین روز نخست حکومت الله است.» (صحیفه امام، جلد‏۶، صفحه ۴۵۳‏)

انقلاب

انتظار و توقع از انقلاب این بود که نگاه خدامحور را جایگزین نگاه اومانیستی کند و تجلیات الهی را در تمام ساحات زندگی بشری ساری و جاری کند و هم‌چنین در حیطه معرفت نگاه سوبژکتیویستی به عالم را کنار گذاشته و به دنبال حقیقت عینی عالم باشد؛ اما باز هم متأسفانه اکثر مجموعه‌ها به راهی رفتند که قبل از انقلاب به دنبال آن بودند و به تغییرات سطحی دل خوش کردیم که ثمره آن بعد از سی سال از گذشت انقلاب اسلامی حاصل شدن انسان‌هائی سکولار از دانشگاه‌های جمهوری اسلامی است، به جای تولید نرم‌افزارهای علمیِ این تمدن در دانشگاه‌هایمان، به مصرف علم غربی پرداختیم و زمینه‌ساز رشد بیشتر آن شدیم.

دانشگاه‌هایمان

همان‌طور که دانشگاه‌هایمان حقیقت انقلاب اسلامی را در خود ساری و جاری نکردند؛ مع الاسف حوزه های علمیه نیز به جای دنبال کردن این حقیقت به سمت دانشگاهی شدن پیش رفتند و از رسالت اصلی خود غافل شدند که البته این جای تعجب نیست چراکه اقتضاء این تمدن غفلت و فراموشی الله است.

رنسانسی

و اما امروز و در شرایط کنونی باید رنسانسی دیگر در عالم به وجود آورد و این بار به جای برگشت به دوران یونان و روم باید به حقیقت ناب محمدی بازگشت، باید این لاشه‌های سکولار علم غربی را به نورانیت انقلاب اسلامی که همان اسلام ناب محمدی در عصر حاضر است روشن کرد و زمینه ساز طرحی نو در این عالم شد.

نرم‌افزارهای‌

تولید علم دینی به منزله نرم‌افزارهای‌ حرکتی این تمدن اسلامی است که ریشه آن را باید در علوم انسانی جستجو کرد و به نظر نقطه آغاز برای شروع را باید در این علوم مشاهده کرد.فارغ از نظریات مختلفی که در این قسمت وجود دارد و گه گاه این نظریه‌ها با هم متضاد نیز هستند؛ حرکت به سمت مطرح شدن این سنخ مباحث امری لازم و ضروری است چراکه از دل این تبادل نظریات و مطرح و نقد شدن آن‌ها، نگاه اسلامی و دقیق‌تر به علم برای این حرکت تمدنی نمایان می‌شود.