رویای مشترک نمدنی در جامعه ی ایرانی

دینداری عموم مردم، دینداری تمدنی است؛ به این معنا که عده کمی از مؤمنین و خالصین، در هر دوره و در هر شرایطی دین خود را حفظ می‌کنند.این مؤمنین اندک با سخت‌ترین شرایط اقتصادی، امنیتی، سیاسی و افرهنگی، دین خود را حفظ کرده و با سختی کشیدن مراتب خود را بالا می‌برند، اما عموم مردم […]


دینداری عموم مردم، دینداری تمدنی است؛ به این معنا که عده کمی از مؤمنین و خالصین، در هر دوره و در هر شرایطی دین خود را حفظ می‌کنند.
این مؤمنین اندک با سخت‌ترین شرایط اقتصادی، امنیتی، سیاسی و افرهنگی، دین خود را حفظ کرده و با سختی کشیدن مراتب خود را بالا می‌برند، اما عموم مردم این گونه نیستند.
عموم مردم آنگاه به دین و نظام دینداری می‌پیوندند که دین توانسته باشد نظام‌های اجتماعی را نظم دهد، آرامش و امنیت اقتصادی برقرار نماید، در حوزة سیاست اقتدار داشته باشد و خلاصه دینداری هزینه سنگین و نامتعارف نداشته باشد و از خود کارآمدی نشان دهد.
آن‌گاه مردم فوج فوج در دین الله وارد داخل می‌شوند که نظام دینی به ثبات رسیده و قادر به نظام‌سازی و تمدن‌سازی است.
به همین دلیل با ظهور حضرت حجت (عج) عموم مردم دنیا متدین می‌شوند، زیرا تمدنی کارآمد شکل می‌گیرد که با ثبات است و دینداری آسان و عدل گسترش می‌یابد.

جمهوری اسلامی قصد دارد تا تدین و ایمان را عمومی نماید، یعنی نه تنها خواص شیعیان و مؤمنین احکام اسلامی را رعایت نمایند، بلکه عموم مردم با کم‌ترین هزینه احکام را اجرا کنند و به سعادت دنیوی و اخروی برسند.
این «تعمیم در دین‌داری» مستلزم، تمدن‌سازی و داشتن نهاده‌های کارآمد عمومی است. این نهادها دینداری را تسهیل و برای عموم مردم که در پی هزینه دادن نیستند آسان‌تر می‌کند.
اگر این مهم رخ ندهد به تدریج عموم مردم از دینداری پرهزینه فاصله می‌گیرند و بی‌دینی رواج می‌یابد. هر چند درجه مؤمنین در شرایط سخت بیشتر شده و قربشان بیشتر است، اما شارع مقدس غایت خود را دینداری عمومی قرارداده است و شیعیان را برای زمینه‌سازی برای ظهور ولو به دعا فراخوانده تا دین‌داری و عدالت و ولایت عمومی و جهانی شود.

هرچند ایجاد تمدن نوین اسلامی، نیازمند یک رویای مشترک تمدنی برای جامعه ایران است و این موضوع در جامعه ایرانی دیده نمی شود؛ لیکن ممکن است بتوانیم در حوزه‌ی اقتصاد، سیاست و یا فرهنگ، یک خیال مشترک تمدنی در راستای منافع ملی یا منافع اشخاص ایجاد نمائیم تا سطوحی از تمدن‌سازی محقق گردد.
برای نمونه، حضرت امام (ره) در راستای مبارزه با ظلم و شاهنشاهی، یک درک مشترک بین همه مردم در مبارزه با طاغوت فراهم کرد و نظام ولایت فقیه را تأسیس نمود.
گفتمان پولطلا هم می‌تواند یک خیال مشترک تمدنی با محوریت عدالت طلبی و رفع تبعیض برای مردم ایران و حتی جهان اسلام ایجاد نماید و سطوحی از تمدن نوین اسلامی را در عرصه اقتصادی رقم بزند.

35note مرتبط

  •  

    نام

  •   35

    دسته بندی نشده

  •   4

    ایران

  •   1

    مصر

  •   7

    فارسی

  •   5

    عربی

  •   4

    آسیا

  •   1

    آفریقا

  •   1

    دانشگاه باقرالعلوم (ع)

  •   2

    پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

  •   8

    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

  •   1

    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

  •   1

    پژوهشکده شهید صدر

  •   1

    مرکز الحضارة للدراسات و البحوث

  •   1

    مركز الصفوة للدراسات الحضارية

  •   2

    مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی (متا)

  •   8

    1402

  •   12

    1403