نقش رهبری در تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن و روایات فریقین

الله «جل جلاله» پیامبران را به عنوان رهبر و مربی انسان ها فرستاد. تا انسان های خفته و غافل را از خواب غفلت بیدار کرده و مسئولیت های که در قبال خود و جامعه دارد. را برایش بفهماند. از این رو انسان بیدار شده و به سوی هدف که دارد در حرکت می شود. بنابر این، حرکت و تلاش فرصتی را در شکل گیری یک تمدن واقعی محقق می سازد. شکل گیری تمدن امری معلول و تصادفی نبوده، بلکه نیازمند پیش زمینه ها و مؤلفه های مؤثر در شگل گیری و شگوفایی آن می باشد. که رهبر فهیم و آگاه با بنیش و فراصت که دارد. برای فراهم آوردن چنین تمدنی با مؤلفه های عدالت محوری، دین مداری، قانون مداری، جمعیت گرایی، اقتدار در حاکمیت، علم پروری و اخلاق محوری، در نخستین فرصت آن را محقق ساخته و تمدن مورد نظرش را پی ریزی می کند. بنابر این، فقدان رهبری چالش ها و پیامد های خطرناکی در جامعه دارد که از جمله، گسترش ظلم و استبداد، سلب آزادی، تعصب و تبعیض، اسراف و تبذیر، پایمال شدن حقوق دیگران و عدالت ستیزی می باشد. و رهبری که بتواند امت ها را در یک محور جمع نماید و امت ها نیز آنان را در این کار همراهی نمایند می تواند جامعه را چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی بیمه کرده انسان ها را از جمود بیرون ساخته، افکار و استعداد ها را از درون جامعه استخراج نموده بخاطر ایجاد تمدن واقعی به کار می گیرد. و لی رهبران آیده آل که نتوانند امت را در یک محور جمع کنند و امت ها آنان را همرای نکنند نمی توانند به چنین موفقیت برسند که نمونه آن برخی انبیاء الهی و اوصیایی ایشان می باشد که بخاطر عدم همرایی امت های شان نتوانستند نظام آیده آل را پیاده کنند. روح تمدن پروری دین اسلام موجب جذب تمدن های گوناگون بشری و باروری آنها گردیده مسلمانان با الهام از آموخته های اسلام، تلاش و سیع وگسترده ای را در کشف واستنباط تمدن های مختلف و پیوند اندیشه ها و مکتب های علمی و فکری آغاز کردند. و مجموعه های گرانقدر از معلومات بشری را در اختیار خود قرار دادند و آنگاه علاقه و ابتکار خود را به کار انداختند و با نو آوری های خود سطح فرهنگ و تمدن جامعه بشری را بالا بردند. این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی به صورت جامع ابتدا کلیه مبانی و مولفه های تمدن نوین اسلامی را استخراج نموده، شرایط، چالش های فقدان رهبری و نقش آن را در بعد مادی و معنوی از دیدگاه قرآن و روایات فریقین مورد بررسی قرار داه است.


127thesis مرتبط

  •  

    نام

  •   127

    دسته بندی نشده

  •   2

    ایران

  •   127

    فارسی

  •   116

    ارشد

  •   2

    کارشناسی

  •   9

    دکتری

  •   2

    آسیا

  •   2

    دانشگاه آیت‌الله حائری میبد

  •   1

    دانشگاه تهران

  •   2

    دانشگاه شهید بهشتی

  •   9

    دانشگاه معارف اسلامی

  •   8

    دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

  •   2

    دانشگاه علم و هنر

  •   12

    دانشگاه قم

  •   2

    دانشگاه تبریز

  •   15

    دانشگاه آزاد اسلامی

  •   12

    جامعة المصطفی العالمیه

  •   1

    دانشگاه مازندران

  •   1

    دانشگاه اراک

  •   5

    دانشگاه باقرالعلوم (ع)

  •   3

    دانشگاه شیراز

  •   1

    دانشگاه محقق اردبیلی

  •   3

    دانشگاه پیام نور

  •   3

    دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

  •   1

    دانشگاه گیلان

  •   4

    دانشگاه امام صادق (ع)

  •   1

    دانشگاه حکیم سبزواری

  •   4

    دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

  •   1

    دانشگاه سوره

  •   1

    دانشگاه زنجان

  •   1

    دانشگاه حضرت معصومه (س)

  •   2

    پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی

  •   1

    دانشگاه الزهرا (س)

  •   1

    دانشگاه گلستان

  •   1

    دانشگاه ادیان و مذاهب

  •   1

    دانشکده اصول الدین

  •   5

    دانشگاه اصفهان

  •   1

    دانشگاه بوعلی سینا

  •   2

    دانشگاه تربیت مدرس

  •   1

    دانشگاه فردوسی مشهد

  •   2

    دانشگاه شاهد

  •   1

    دانشگاه خوارزمی

  •   1

    دانشگاه سیستان و بلوچستان

  •   1

    دانشگاه ولی‌عصر (عج)

  •   1

    موسسه آموزش عالی هاتف

  •   1

    موسسه آموزش عالی بصیر

  •   1

    دانشگاه شهید چمران

  •   19

    1397

  •   5

    1390

  •   19

    1396

  •   14

    1399

  •   4

    1401

  •   5

    1391

  •   6

    1395

  •   14

    1400

  •   9

    1393

  •   3

    1392

  •   11

    1398

  •   1

    1380

  •   6

    1394

  •   1

    1355

  •   1

    1381

  •   4

    1389

  •   1

    1384

  •   1

    1375

  •   1

    1369

  •   1

    1382

  •   1

    1373