بررسی و نقد اندیشه تمدنی سید قطب

ایده ­ی سید قطب (1906-1966) برای ایجاد جامعه یا تمدن اسلامی با چالش‌هایی همراه است که چیستی آن‌ها، مسئله‌ی این پژوهش را شکل می‌دهد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مطالعه‌ی اسنادی است و اطلاعات با روش «توصیف و تحلیل» موردبررسی و نقد قرارگرفته‌اند. بر اساس یافته‌های این پژوهش، اندیشه‌ی تمدنی سید قطب مبتنی بر دو رکن: 1)تقسیم جوامع به اسلامی و جاهلی و انکار وجود جامعه­ی اسلامی بالفعل 2) توسعه‌ی مفهوم توحید به توحید در حاکمیت و تطبیق شریعت است. بر این اساس، او معتقد است تعالی معنوی برای ایجاد جامعه­ی اسلامی کفایت می­کند و ضرورتی برای پیشرفت­های مادی وجود ندارد. اما این دیدگاه‌ با چالش‌های جدی مواجه است. ازجمله: اولاً: جاهلی و غیرمتمدن نامیدن تمام جوامع موجود، خلاف انصاف و حقایق تاریخی است و موجب برخورد و درگیری جوامع با یکدیگر می­شود. ثانیاً: مشروط نمودن توحید به تطبیق شریعت، خلاف آموزه­های پیامبر(ص) و امری بی­سابقه در سنت اسلامی است که سرانجام آن نیز چیزی جز تکفیر و جنگ با تمام مسلمانان و غیرمسلمانان نخواهد بود. ثالثاً: انکار ضرورت پیشرفت­های مادی برای جامعه­ی اسلامی نیز ناشی از تفکر دوگانه­ی او نسبت به تمدن غرب است که از یک سو، به تمدن غرب می­تازد و از سوی دیگر اخذ بی­ضابطه علوم تجربی غربی را مجاز می­داند.


15paper مرتبط

  •  

    نام

  •   15

    دسته بندی نشده

  •   1

    ایران

  •   14

    فارسی

  •   1

    كتاب ماه علوم اجتماعی

  •   5

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   1

    سیاست

  •   1

    تاریخ و فرهنگ

  •   1

    تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

  •   1

    سخن تاریخ

  •   1

    مطالعات ملی

  •   1

    تاریخ اسلام

  •   1

    مشرق موعود

  •   1

    مطالعات اندیشه معاصر مسلمین

  •   1

    اسلام و علوم اجتماعی

  •   1

    آسیا

  •   1

    دانشگاه امام صادق (ع)

  •   1

    1381

  •   1

    1400

  •   4

    1399

  •   2

    1398

  •   1

    1397

  •   1

    1392

  •   1

    1401

  •   1

    1382

  •   1

    1394

  •   1

    1396

  •   1

    1395