انتشار یافته در
آموزههای دینی با رویکردی همه جانبه به جایگاه انسان در نظام هستی و روابط عینی او با مبدأ و معاد و همچنین ارتباط تنگاتنگ میان زندگی مادی و معنوی و دنیوی و اخروی، طرحی نو افکنده و با طرح شاخصهایی سیمای جامعهی مطلوب توحیدی را ارائه کردهاست. با توجه به کارآمدی دین اسلام در ارائه بهترین الگوها و نظامهای اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر عرصهها و به علت فقدان استخراج و ارائه مبانی قرآنی و روایی تمدن نوین اسلامی در تحقیقات و پژوهش های مرتبط این مبانی را استخراج و ارائه نمودهایم. این پایان نامه درباره مبانی قرآنی و روایی تمدن سازی نوین اسلامی با مطالعهی موردی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی میباشد. بیانیه گام دوم انقلاب نیز از جانب مقام معظّم رهبری بیان شد و در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی است. بررسیها نشان میدهد که از منظر قرآن و روایات دو دسته مؤلفههای فردی و اجتماعی مؤثر در تحقق تمدن نوین اسلامی وجود دارد که با اجرایی کردن آنها و رفع موانعی که در راه ایجاد و توسعه تمدن نوین اسلامی وجود دارد، میتوان شاهد تأثیرگذاری تمدن اسلامی در عرصه جهانی شد. روش تحقیق در این پایان نامه به صورت توصیفی-تحلیلی با منابع کتابخانهای میباشد. نتیجه میگیریم، مبنای اصلی منظومهی فکری اسلام در ادارهی جامعه برخلاف دیگر مکتبها، نه صرف آسایش بلکه سعادت و کمال است. اسلام به عنوان یک مکتب وحیانی دارای یک فکر و برنامهی منسجم و شبکهای ناظر به تمدن سازی است. در نگاه آموزههای قرآنی و روایی مهمترین شاخصه جامعهی آرمانی، آماده بودن بستر تربیت انسانهای تراز اسلام ناب است به طوریکه امکان پیشرفت مادی و معنوی برای افراد فراهم باشد. انسان تراز تمدن اسلامی به طور قطع جدا از تمدن مادی است و تمام روابط خود اعم از رابطه با خود، محیط و دیگران را بر مدار دین و خلیفهی خدا تنظیم میکند، نه بر مدار هوای خود. بنابراین، تمدن نوین اسلامی که مقام معظّم رهبری مطرح کردهاند، همان احیای تمدن اسلامی است که پیامبر اسلام بنیان گذاردهاند و با وجود اینکه عدهای تمدنسازی را ادعایی بزرگ میدانند که نمیتوان به این ظرفیتها دل بست ولی رهبری تأکید دارند که جمهوری اسلامی ظرفیت تحقق تمدن سازی را دارد و در حقیقت، «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» نقشهی راه تمدن اسلامی نوین و بستر سازی تشکیل حکومت جهانی مهدوی است که این هدف و وظیفهی انقلاب اسلامی است.