فرایند سیاستگذاری فرهنگی به صورت کلی شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی میباشد. مرحله تدوین به عنوان زیربنا و پایهی سایر مراحل، از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و هر حاکمیتی سعی میکند با استفاده حداکثری از نظرات کارشناسان و خبرگان، به گونهای سیاستهای فرهنگی خود را تدوین کند که در مرحله اجرا با کمترین چالش و آسیب مواجه شود. در نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت دینی و اسلامی نظام، حضور حوزه علمیه با شان "نماینده دین"، در تدوین سیاستها یک ضرورت انکارنشدنی است. با گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی، نقش و جایگاه حوزه علمیه در این عرصه، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است و هنوز به جایگاه مطلوب خود نرسیده است. در این مقاله ضمن مصاحبه با ۱۴ نفر از مسئولین و صاحبنظران در حوزه علمیه و حاکمیت و با استفاده از روش تحلیل مضمون، ۶۳ چالش پیش روی کنشگری حوزه علمیه در تدوین سیاستهای فرهنگی شناسایی شده است. این چالشها در قالب سه مضمون کلان چالشهای معرفتی، زمینهای و مدیریتی طبقهبندی شدهاند.