نهادهای تمدنی و همگرایی در جهان اسلام

از جمله موضوعات بنیادین در مطالعات تمدنی، بررسی نقش نهادهای تمدنی است. در این قلمرو مطالعاتی یکی از مسائل مهم نقش این نهادها در رسیدن به کنش‎های معطوف به تمدن است. پرسشی که در پژوهش حاضر به آن پرداخته می‎شود این است که نهادهای تمدنی در تمدن اسلامی چگونه فرایند رسیدن به کنش‎های معطوف به تمدن همچون بسط گستره تمدنی و یا ایجاد حوزه اعتبار برای تمدن در راستای افزایش سطح همگرایی در جهان اسلام را فراهم می‎آورند. به نظر می‎رسد ـ به عنوان فرضیه ـ نهادهای تمدنی همچون نهاد علم و نهاد اقتصاد از طریق سازوکارهایی مشخص در کنش‎های معطوف به تمدنی همچون جلب همکاری و همگرایی مشارکت می‎کنند. در این پژوهش تلاش می‎شود ضمن بررسی نمونه‎هایی عینی از نهادهای تمدنی آموزشی ـ جامعه‎المصطفی از ایران و سیستم مدارس گولن از ترکیه ـ و نهاد اقتصادی اسلام‎گرایان ترکیه نمونه موردی گولن، فرضیه مورد نظر به آزمون گذاشته شود. و نشان داده شود که رویکردهای اسلامی به آموزش و اقتصاد سبب بسط و تقویت همگرایی از سوی هر دو گروه شده است.


13paper مرتبط

  •   13

    دسته بندی نشده

  •   1

    لبنان

  •   1

    ایران

  •   13

    فارسی

  •   1

    همایش بیانیه گام دوم و آینده تمدنی ما

  •   1

    بازتاب اندیشه

  •   1

    کتاب ماه تاریخ و جغرافیا

  •   1

    تاریخ و تمدن اسلامی

  •   2

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   1

    علوم سیاسی (باقرالعلوم)

  •   1

    پژوهش های سیاست اسلامی

  •   1

    مطالعات راهبردی

  •   1

    زمانه

  •   1

    حوزه

  •   1

    مطالعات سیاسی جهان اسلام

  •   1

    بحران پژوهی جهان اسلام

  •   2

    آسیا

  •   1

    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

  •   2

    2020 (۱۳۹۹ هـ.ش)

  •   1

    2001 (۱۳۸۰ هـ.ش)

  •   1

    1999 (۱۳۷۸ هـ.ش)

  •   1

    2009 (۱۳۸۸ هـ.ش)

  •   1

    2019 (۱۳۹۸ هـ.ش)

  •   2

    2021 (۱۴۰۰ هـ.ش)

  •   1

    2018 (۱۳۹۷ هـ.ش)

  •   1

    2006 (۱۳۸۵ هـ.ش)

  •   1

    2010 (۱۳۸۹ هـ.ش)

  •   1

    2017 (۱۳۹۶ هـ.ش)

  •   1

    2023 (۱۴۰۲ هـ.ش)