دانشوری و تمدن سازی: آلبرت حورانی (یک الگوی دانشگاهی)

گفته اند که عنصر نهایتا تعیین کننده در تاریخ تولید و باز تولید زندگی حقیقی است و این آخری تولید نمی شود، مگر با تحقق بخشیدن به تناقض نماهای (پارادوکس های زندگی بشری ؛ مثلا یکی از پایه های آن تولید و باز تولید انسانهایی است که به تمام معنا توانسته اند تناقض نماهایی همچون فرزانگی و شیدایی، لطافت و سرسختی، بال اندیشی و واقع گرایی، شکنندگی و لجاجت و اصول گرایی و سازگاری را در خود جمع کنند. حیات تمدن وار و حقیقت ساز با چنان بازیگرانی امکان پذیر و عملی است. انسانهای بزرگ معمولا ظاهری تناقض آمیز دارند. می گویند از والت ویتمن شاعر آمریکایی سؤال شد: «در آثار شما تناقض به چشم می خورد. او با خونسردی پاسخ داد: عظمت دارم، به همین دلیل تناقضها در من می گنجد».) مقاله حاضر با مروری بر آثار آلبرت حبیب حورانی (۱۹۹۳- ۱۹۱۵)، بویژه با تأکید برسه کتاب او ، نظراتش را، که به گمان نگارنده، مصداق چنین تناقضی نماهایی است، به تحلیل می کشد.


15paper مرتبط

  •   15

    دسته بندی نشده

  •   1

    همایش ملی تمدن نوین اسلامی

  •   1

    ایران

  •   14

    فارسی

  •   7

    مطالعات بنیادین تمدن اسلامی

  •   1

    کتاب ماه

  •   1

    مطالعات خاورمیانه

  •   1

    اندیشه تمدنی اسلام

  •   1

    تاریخ در آینه پژوهش

  •   1

    قرآن،فرهنگ و تمدن

  •   1

    معرفت ادیان

  •   1

    راهبرد فرهنگ

  •   1

    مشرق موعود

  •   1

    آسیا

  •   1

    2018 (۱۳۹۷ هـ.ش)

  •   1

    2005 (۱۳۸۴ هـ.ش)

  •   1

    1994 (۱۳۷۳ هـ.ش)

  •   1

    2022 (۱۴۰۱ هـ.ش)

  •   2

    2021 (۱۴۰۰ هـ.ش)

  •   2

    2020 (۱۳۹۹ هـ.ش)

  •   2

    2019 (۱۳۹۸ هـ.ش)

  •   2

    2015 (۱۳۹۴ هـ.ش)

  •   1

    2010 (۱۳۸۹ هـ.ش)

  •   1

    2014 (۱۳۹۳ هـ.ش)

  •   1

    2013 (۱۳۹۲ هـ.ش)