728 x 90
728 x 90

تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری یا رنسانس اسلامی

DMHOME_S04_0172_1 (1).jpg
تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری یا رنسانس اسلامی
انتشارات
امیرکبیر ,
لینک خرید
---
زبان محتوا
فارسی , ...
DMHOME_S05_0333 (1).jpg
معرفی اجمالی :

• در این كتاب كه ترجمه اثرآدام متز شرقشناس سوئیسی است، مولف به پژوهش در احوال حكومت ها و حاكمان سرزمین‌های اسلامی و سازمان‌های اداری و كشوری و سپس به ذكر خصوصیات فرهنگ اسلامی در قرن چهارم هجری یا به تعبیر خود وی دوره رنسانس اسلامی پرداخته است .وی با توصیف دقیق جنبه‌های مختلف مادی و معنوی جامعه‌ اسلامی در سرزمینی به وسعت هند تا اندلس و از دربند تا زنگبار پرداخته است. ترجمه‌ فارسی این كتاب از روی چاپ چهارم تجدید نظر شده‌ ترجمه‌ عربی به قلم محمد عبدالهادی ابوریده (چاپ 1967 بیروت) صورت گرفته است. مترجم علاوه بر ترجمه‌ تمام مندرجات كتاب و حواشی مترجم عربی، در مواردی كه تصحیح یا توصیفی ضروری بوده است، با استناد به مآخذ و منابعی كه احیانا به نظر مولف اصلی یا مترجم عربی نرسیده است در پانوشت‌ها به تكمیل مطالب كتاب پرداخته است.

معرفی کتاب

کتاب حاضر ترجمه تمدن اسلامی در قرن هجدهم تالیف آدام متز دانشمند سویسی متوفی ۱۹۱۷ میلادی است. در قرن چهاردهم هجری که مولف دوره رنسانس اسلام نامیده، از طرفی شاهد تجزیه یکی از بزرگتین امپراتوری‌های قرون وسطی یعنی خلافت عباسی، و از طرفی ناظر تکوین و تکامل حکومت‌های محلی مقتدر در ممالک مختلف اسلامی هستیم. نتیجه امتزاج تمدن‌های قدیم و ظهور ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اندیشگی و عملی تمدن اسلامی در این قرن به نقطه اوج خود می‌رسد و نیازهای جدید اجتماعی، چاره‌گران و اندیشمندان را از سویی به احیاء مواریث قدیم و از طرفی به آفرینش طریقه‌های جدید در ادب و حکومت و سیاست و مملکت‌داری و آداب معیشت و جنگ و عمران می‌کشاند.

در این کتاب پدیده ها به صورت ایستا تصویر نشده بلکه حرکت و تکامل و تحول حکومت‌ها، سازمان‌ها، نهادها، آیین‌ها، سبک‌ها و اندیشه‌ها با ارائه شواهد مقنع و ممتع برای خواننده تعیین گردیده؛ و گاه خط سیر حوادث و تغییرات و پویش موسسات و افکار و مقررات تا آغاز عصر جدید در ممالک اسلامی دنبال شده است و به هر حال خواننده عمیق و دقیق شخصا می‌تواند از لحاظ تطبیقی و تاریخی بافت و ساخت جامعه خویش را در یابد و بیندیشد که چگونه رنسانس اسلام در خود فرو مرد؟